Det är sedan tidigare känt att OK Värmland ska bygga en ny automatstation för drivmedel i Storfors. Men innan bygget startar så har kommunen tagit emot synpunkter.
OK Värmland investerar cirka fyra miljoner kronor i att bygga en ny automatstation i Storfors. Detta efter att den nuvarande bensinstationen står inom ett vattenskyddsområde. Detta innebär att den behöver stängas senast 1 januari 2028.
— Det känns väldigt bra att OK Värmland gör den här satsningen. Vi slipper riskerna med den nuvarande macken och får en bra och långsiktig lösning, sa kommunchef Johan Rosqvist då.
Planen var att den skulle byggas längs riksväg 26, men nu har kommunen fått in synpunkter från allmänheten och entreprenörer och byter därmed platsen.
— Vi har tagit till oss synpunkter som kommit in och även behandlat frågan i näringslivsrådet, säger kommunalråd Ingemar Olsson.
Det finns nu en överenskommelse där kommunen köper den fastighet som ligger närmast rondellen av Piscators Bil AB.
— Vi har haft mycket konstruktiva diskussioner med markägaren, säger Ingemar Olsson, och betonar att överenskommelsen också ska behandlas av kommunstyrelsen innan den är formellt klar, säger Ingemar Olsson.
Bygglov ska sökas och projektet får en viss tidsförskjutning och den nuvarande stationen behöver stängas runt årsskiftet, erfar kommunen.
Den nya stationen planeras att öppna under hösten 2026.




